Mediacje w sprawach szkolnych i rówieśniczych poprzez określenie kwestii spornych, pozwalają pokonać bariery komunikacyjne i opracować propozycje satysfakcjonujących rozwiązań i porozumienia.
Czasy szkolne nie dla wszystkich dzieci są proste. To okres nacechowany wieloma zmianami, nowymi sytuacjami, dorastaniem. Dzieci odnoszą pierwsze sukcesy, pierwsze porażki. Czują dużą potrzebę akceptacji, która niestety nie zawsze zostaje spełniona. Wiele emocje, nieznane dotąd bodźce, wyzwania, oczekiwania i poczucie niesprawiedliwości prowadzą do powstawania wielu konfliktów wśród dzieci i młodzieży.
W sytuacjach, gdy spór eskaluje, warto rozważyć mediację rówieśniczą. Proces mediacyjny pozwoli skonfliktowanym stronom spojrzeć na konflikt w spokoju, bez niepotrzebnych emocji i spróbować znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie.
Warto zaznaczyć, że w mediacjach rówieśniczych skonfliktowanymi stronami są uczniowie. Proces mediacyjny może powadzić mediator rówieśniczy. W tę rolę może wcielić się np. dojrzały, zaufany uczeń, który przeszedł odpowiedni kurs na mediatora.
Proces taki musi toczyć się w obecności patrona, czyli np. nauczyciela, który również posiada odpowiednie kompetencje w zakresie mediacji rówieśniczych.
Rodzice oczekują, aby placówki szkolne, poza przekazywaniem wiedzy, pomagały uczniom w kształtowaniu osobowości, budowaniu pewności siebie i przystosowaniu do życia w społeczeństwie. Rozwiązywanie sporów i konfliktów za pomocą mediacji zdecydowanie ma charakter wspierający.
Do największych zalet mediacji szkolnych i rówieśniczych możemy zaliczyć:
Warto mieć na uwadze fakt, że opanowanie pokojowego rozwiązywania sporów, pozwala uniknąć eskalacji konfliktu. Wypracowane podczas mediacji umiejętności mają znaczne przełożenie na stosunki poza szkołą, co zdecydowanie poprawia komfort życia, również w przyszłości.